Dr. Móré Attila Alpha-vet Állatgyógyászati Kft.Miként lesz egy bezárásra ítélt állatkórházból az ország legnagyobb állatgyógyszer-kereskedőcége, amely hazai kisboltokból épít franchise-láncot? A székesfehérvári Alpha-Vet vezetője 20 év kemény munkája során mindig látta, mit hoz a jövő.

Ha édesanyjának nem törik el a lába, Móré Attila (46) talán ma is falusi állatorvos lenne, nem pedig a 10,7 milliárdos bevételű Alpha-Vet Kft. tulajdonosa és vezetője. 1992-ben ugyanis az akkor állatorvosként az 1500 lakosú, Fejér megyei Pálfán dolgozó szakember a székesfehérvári kórházba hozta gipszelésre édesanyját, és amíg várakoztak, egy kollégája invitálására megnézett egy tönkrement, állami tulajdonú állatkórházat. Az állatorvosi egyetem gyakorlóintézetéként szolgáló kórház remek szakmai műhely volt, de a csőd fenyegette. Móré Attila azonban meglátta benne a lehetőséget, és megvette, hiszen a mezőgazdaság első összeomlásának idején sok falusi állatgyógyászra csak a kilátástalan jövő és az alkoholizmus várt.



A szerencse kovácsa

"Ebben a bekecsben kezdtem a munkát" - mutat fel egy múzeumba való ruhadarabot a cégvezető, azt illusztrálva, milyen körülmények között kezdte meg a munkát a rendelőben, amelynek fűtése sem volt. "Rezsóban melegítettük a vizet, hogy az injekciókban az oltóanyag nem sűrűsödjék használhatatlanná". A 10 alkalmazottal működő kórház első évi bevétele 10 millió forint volt: 20 év alatt az eredmény az ezerszeresére nőtt, ebből a kórház ma 100 milliót hoz. Móré Attila olvasatában tehát a sikerek forrása a szerencse volt, a "jó helyen, jó időben" igazsága, ám mivel református nevelést kapott, azt is vallja, hogy mindenki a saját szerencséjének a kovácsa.

Az Alpha-Vet sikereinek másik titka mindig is az újdonságokra való nyitottság volt, ennek köszönhette a nagy kiugrást is. Az állatkórház új vezetője ugyanis felismerte, hogy Magyarországon nem létezik állatgyógyszer-kereskedelem. Ügyfeleik az állatorvosi rendelők, tsz-ek, állattartó telepek lettek, ők pedig a nagykereskedelmi pozíciót töltötték be: a mai napi az Alpha-Vet a hazai piacvezető.

A nyitottságnak köszönhető az igazi nagy sikerágazat, az állateledel, szakszóval pet food forgalmazása. "1996-ban, amikor belevágtunk, sokan mondták nekem, hogy agyrém a kutyának konzervet adni. Én azonban láttam a nyugat-európai trendeket, és tudtam, hogy ha ott növekszik a fogyasztás, itthon is fog. Ez a piac évente 10-20 százalékkal nőtt a válság előtt, 10-15 év alatt pedig megduplázódik. Mutassanak nekem még egy ilyen üzletágat!"

Piac a Tescón kívül

A hazai pet food piac jelenleg 30 milliárd forint körüli éves forgalmat jelent. Ennek 80 százaléka a Tescóhoz hasonló hipermarketekben forgalmazott konzervekből, száraztápokból áll. A fennmaradó 20 százalékot jelentő 8 milliárdos eladás adja a "szakcsatornát", ebből 5-6 milliárd az Alpha-Veté - a többi pedig a kisebb konkurensek között oszlik meg.

Áruházlánc az internet miatt

Az idők változásának újabb szelét megérezve Móré Attila a franchise műfajba is belevágott. A váltás oka az internet. Mivel a kisebb állateledelboltok is hozzáférnek a gyártók honlapjaihoz, maguk is tudnak rendelni szállítmányokat, mindinkább csökken a nagykereskedők szerepe. Ezért úgy döntött, hogy ALPAZOO néven saját kereskedelmi láncot indít. A cég 300 millió forintot költött 8 mintaüzlet beindítására, amelyekhez vastag arculati ás működési kézikönyvet gyártott - csakúgy, mint a legnagyobb multinacionális franchise-láncok.
Nem titok, hogy a versenytárs az országszerte terjeszkedő állateledel-lánc, a Fressnapf, amely 25 üzletével nehéz helyzetbe hozott számos kiskereskedőt. "Itt van előttünk a példa, a kisboltokat egyesítő CBA élelmiszeráruház-lánc, amely megmutatta, hogy összefogva lehet versenyelőnyhöz jutni. Ehhez hasonlót akarunk elérni az ALPAZOO-val" - mondja Móré Attila.

Eddig országszerte 15 üzlet csatlakozott a hálózathoz, az év végére 40-50-et terveznek. Jövőre pedig szeretnék elérni a 100-as álomhatárt. Móré Attila szerint nagyjából 10 ezer lakos tart el egy ALPAZOO üzletet.

Forrás: Haszon Magazin
Szerző: Mehlhoffer Tamás